søndag 3. mai 2009

Teknologien før og i dag.

Fra eldre tid, til nyere tid, så merker vi at det har skjedd mye med teknologien. I dag er det mye enklere å bruke penger. For vi kan bare dra kortet nesten hvor som helst. Og i dag er det enklere å holde seg oppdatert på hva venner driver med, og hvor de er. Vi kan også dele bilder mye lettere.
Vi kan høre på musikk hvor hen vi er.
Før så ble det sendt mange flere kort enn i dag. Og postkontoret ble nok oftere brukt av flere personer.
Så teknologien har nok utviklet seg slik at det meste skal være mest mulig behagelig for oss.

Hvordan foreldrene mine gjorde det når de var yngre:
Gjorde (gjør) avtaler med venner:

På skolen
Jeg: gjør avtaler via mobilen, dataen eller snakker sammen før på dagen.
Gav (gir) beskjeder:
Muntlig med hverandre.
Jeg: gir beskjeder på samme kommunikasjonsmåter som over.
Hørte (hører) på musikk:
Lp-plater
Jeg: mp3-spiller, radio, data og cd-spiller
Sendte (sender) julehilsener:
Skrev kort
Jeg: via e-post. Men vi får fortsatt julekort i posten.
Betalte (betaler) regninger:
Bankgiro
Jeg: nettbanken.
Betalte (betaler) store summer:
Fikk sjekk.
Jeg: får faktura, og betaler på nettbanken.

Jeg har merket at all teknologien har utviklet seg mens jeg har levd. Både med tanke på internett og mobilbruken.

Den nye teknologien gjør jo selvfølgelig alt mye enklere for oss. Allting går fortere, og vi sparer tid.
Det som kan være negativt er at vi ikke har ”full kontroll” over alt lenger. Vi kan lett bli frastjålet bankkort og mastercard. Og de som har peiling på data, kan nok greie å hacke seg inn på nettbanken din og stjele litt penger.
Andre ting som er negativt er at det er enklere å mobbe via dataen, enn det er ansikt til ansikt. Også kan facebook-kontoer bli hacket, så kan folk gå og sjekke om de har noen privatsaker innpå der.

1 kommentar:

Wojciech Roszkowski sa...

Super wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.